KUL ATT VETA OM KNAPPAR
|
|
|
|
THE PIN BACK BUTTON HISTORY
Den klassiska kampanjknappen bygger på ett patent från 1896. En rund plåtsköld som bockas runt kanten kring en ring och sedan fästes en nål på baksidan. Att använda knappar i samband med politiska kampanjer är dock ännu äldre. Redan 1789 använde man knappar när George Washington installerades som president. Då var det dock en knapp i ren metall (som dagens pins) med ett hål så att man kunde sy fast den på kläderna.
Den enkla men genialiska plåtknappen kom till under 1890-talet och det var företaget Whitehead & Hoag i New Jersey USA som skapade den och också tog ett patent 1896. Patentet byggde på att man hade en tunn celluidfilm (celluid uppfanns 1868) som man kunde skydda ett tryck innanför, precis som idag.
|
|
|
|
|
|
Inför presidentvalet 1896, mellan McKinley och Bryan, skapades över 800 olika motiv till förmån för McKinley, som senare även vann valet. Var det kanske knapparnas förtjänst?
Whitehead & Hoag etablerade sig som den största och äldsta tillverkare av knappar som nu användes för all form av marknadsföring, inte bara politisk. Cigaretter, godis och tuggummin var typiska produkter. Kelloggs lade knappar i sina kartonger med frukostflingor under 1945. 90 olika knappar med olika seriefigurer skapades och i och med det en samlarfluga.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KNAPPAR I SVERIGE
Vad gäller "knappar i Sverige" så kommer historien till viss del handla om vår eget företags historia och undertecknads erfarenheter och minnesbilder.
Knapparna kom på allvar till Sverige under 1960-talet och då som del i ungdomsrevolten. Fredsmärket, eller egentligen "antikärnvapenmärken" är från 1958 och skapades inför protestmarcher i England. Dessa välkända knappar och även andra "protestknappar", inte minst mot Vietnamkriget, blev allt mer populära att bära under 70-talet.
|
|
|
|
|
Med tiden så blev det populärt med annat än protestknappar. Smiley-knappen blev populär att bära och vi var många som började fylla våra "kånkar" (Fjällräven kända ryggsäck från 1978) med olika knappar. Inför folkomröstningen om kärnkraft 1980 var knappen "Atomkraft Nej Tack" en populär knapp. Inför folkomröstningen om svenskt medlemskap i EU 1994 var det många som bar den rosa texten med till "Nej till EU". Några år senare gjordes den om och då stod det "Nej till EMU". |
|
|
|
|
MERA MÄRKEN
Svensk tillverkning av knappar startade i slutet av 1970-talet. Vi var inte först men vi var bland de första när vi 1982 inhandlade en liten maskin för knappstorlek 56 och som tillverkats av London Emblem. Ganska snart stod det klart att det kanske inte var det smartaste inköpet för det var storlek 38 mm som var mer populärt. Som tur var hade vi under det första året tjänat in den första knappmaskinen (ca 2000 kr) och kunde investera i en lite större maskin för nästan 5000 kr och där man kunde byta verktyg mellan 38mm och 56 mm. Från början hette företag EGC Knappservice men efter några år blev det Mera Märken i samband med att vi börja sälja även andra typer av märken. Med tiden blev Mera Märken företaget Mera Profil & Reklam AB, men det är en annan historia som det brukar heta. Knappar är fortfarande en viktig del av vårt sortiment och de ligger oss mycket varmt om hjärtat. Den "nya" knappmaskinen från 1984 är utbytt till en ännu större som är mer automatisk. Dock är arbetet med att göra knappar fortfarande väldigt manuellt.
Bilden nedan är från 1984 och det är Gunnar (som var med och startade företaget) och undertecknad Erland (längst fram) som sitter vid vår nya fina "större" knappmaskin.
Erland Hallberg
Chef och ägare av Mera Profil & Reklam
AB
(som en gång hette Mera Märken och innan dess EGC Knappservice)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vill du beställa knappar? Gå hit! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|